Island 2008 – der hvor eventyret begyndte.
Første tur til Island var igennem et rejsebureau – hvor vi nær blev snydt fordi de var på randen af konkurs. Men i sidste øjeblik fik vi vores billetter hvor vi havde sat kryds ved alt hvad lød spændende. Vi havde lidt tid med lejet bil, hvor vi kørte ud på egen hånd til de mest almindelige turistseværdigheder. Ganske pænt… meen ikke helt nok til at blæse os bagover.Vi havde også booket en dag med Islandsk Superjeep hvor programmet lød på ødemark, kørsel på Langjökul gletcher, huler, varme kilder og flotte fjorde.
Tidligt om morgenen stod vi og ventede i hotellets lobby. En luksuriøs 10 personer amerikanerbus med store hjul rullede op til døren. Sus og jeg kiggede på hinanden… chaufføren var pænt uniformeret, der var DVD skærm i alle ryglæn, der blev sat nogle nydelige trappetrin så man kunne spadsere lige ind. Øhmmnn sagde vi i munden på hinanden, det er vel ikke den vi skal med? Og humøret faldt et par grader, den virkede ikke særlig ”rigtig” på os. Guiden kom ind, læste deltagerlisten op og flere ældre turister mimrede knirkende over til det ventende Luksus Monstrum – vi var ikke på deres liste. Pyha sagde vi og opmærksomheden blev derefter fanget af en ældre Land Rover Defender som var parkerede et stykke væk fra døren.Uhh det så langt mere spændende ud, en ægte eventyrsbil uden vat indpakning – men med masser af sjæl og personlighed. Sus gik ud for at spørge og lyste glad op da ejeren fremtryllede vores navne på deltagerlisten.
Vi blev behørigt installeret på bagsædet og fik hilst pænt på den eneste anden deltager på turen, en Tjekkisk læge som havde brugt hans sidste spareskillinger for at købe en enkelt dags eventyr i forbindelse med en medicinsk konference.
Afsted det gik, med brummende motor og 65km/t på asfaltvejen. Chaufføren forklarede at pga de store hjul, så havde de lavet akselgearingen umådelig langsom – 65 var den praktiske topfart – til gengæld kravlede den godt i terræn.
Inden længe blev der rig lejlighed til at demonstrere terrænkørsel. En særdeles stenet sti førte os ud til øde og majestætisk landskab som vi aldrig havde haft chancen for at nærme os med den almindelige udlejningsbil. Skrumplende og hoppende sad vi bagi og følte at nu fik vi rigtig eventyr – af den slags hvor smilet bliver større, som følge af større udfordringer er blevet overvundet.
Store lavahuler / lange tunneller blev besøgt og vi fik gode forklaringer på de geologiske kræfter som konstant arbejder i den Islandske undergrund. Ting omkring os virkede vildere, mere uberørte, mere rene og mere naturligt end hvad vi ellers havde set hidtil. Jo længere væk fra de befærdede veje vi kom, jo mere fascinerende virkede omgivelserne. En god firhjulstrækker var jo en billet til eventyr og oplevelser. Javist man kunne også vandre på sine to ben, men så opleves forandringerne markant langsommere.
Vores chauffør satte kursen op ad Langjökul, undertiden med stenet underlag, men meget af tiden på ren sne og is. Ved 850 meters højde meddelte han at nu forlod vi den faste undergrund og kørte resten af vejen opad på iskappen. Af flere omgange måtte han ud og sænke dæktrykket i de store hjul for at vi fik tilstrækkeligt stort fodaftryk til at bilen ikke sank i. Efter en stykke tid begyndte stigningen at jævne sig ud og vi blev belønnet med den mest fantastiske udsigt. Øde – åbent – stort – grandiost –fantastisk. Vi havde været utroligt heldige med sigtbarheden, det var en af de få dage hvor man kunne se rundt til de andre omkringliggende gletcher toppe, med en anslået sigtbarhed på 150-200km. Der er koldt på toppen, men udsigten er fandme god.
Med et ordentligt skud livsglæde i kroppen sad vi bag i Land Roveren og så på dette fascinerende land som gled forbi. Chaufføren var en dygtig guide der også tog hensyn til at vi havde begge store kameraer som ofte var i brug, men han havde jo også en tidsplan som skulle overholdes. Vi snakkede om muligheden om at prøve længere ture, gerne flere uger af gangen og han forsikrede os om at når man gik direkte til turfirmaet og efterspurgte ekspeditioner som dækkede et større areal af Island – så var det billigere end når rejsebureauet også ville have deres bid af kagen. Således optimistiske undersøgte vi sagen om aftenen da vi var retur på hotellet. Glad søgte vi på 14 dages 4×4 tur rundt i Island og fandt skam også prisen… ca 45.000 dkr… pr person. Øhmmnn jow, den må vi lige fintænke lidt. Den pris blev årsagen til at vi valgte at købe vores egen 4×4 bil og blive gør-det-selv rejsende. Således begyndte eventyret for alvor. Best Planet So Far.