Vi har i flere år diskuteret frem og tilbage om hvor ”den store tur” skulle gå hen.
Skulle vi køre til Sydafrika, Sydamerika, Canada, Silkevejen eller hvor skulle vi tage hen? Argumenterne var mange og blandet ”der er interne uroligheder”,” der er sygdomsudbrud”, ”kan de mon lide danske turister” osv osv.
Så vi kom frem til ”Vi tager derhen hvor vi kommer længst væk og det er mest besværligt at komme til”Vi er unge og friske, så hvis vi tager ” den værste tur” først, så vil alt bare blive lettere jo ældre vi bliver. Så valget endte på Australien og New Zealand.
Vi fik da også hurtigt kam til vores hår. Australien har nogle strenge karantæne regler og man kan ikke bare sådan lige tage sin bil med. Sus gik i gang med papir arbejdet og Johnny begyndte at skille bilen ad, så den kunne blive renset i bund. Ud med motoren, af med karossen, det ene tog det næste med sig.
Man kan også liiiige, når nu man er i gang. Der er blevet brugt voldsomt mange timer på at få fixet rust – behandlet og malet op igen. Det store samlearbejde står stadigvæk tilbage. Men der er da heldigvis ca 12 uger til shipping endnu.
Og apropos shipping, så er det også lidt af en udfordring at finde den rigtige.Et firma ville gerne hente bilen på vores adresse og shippe fra København. Det kunne jo ikke være lettere. Men så måtte den ikke indeholde diesel og olie, da det dermed var farligt gods. Så den idé blev skrottet.
Et par andre firmaer sejlede slet ikke til Australien, men vi fandt en mulighed i RO-RO (roll on- roll off færge) fra Bremerhaven i Tyskland.De har specialiseret sig i at sende biler til Australien. De desinficerer bilen inden shipping, der skal både gasses og opvarmes for at slå Europæiske biller ihjel – så opfylder man kravene for at komme til Australien. Fedt! Den løsning tager vi, så nu venter vi bare på at få et afgangstidspunkt. Det skulle komme i marts.
Vi har valgt at shippe til Perth, da det skulle være lettere at få sin bil ind i landet der.For at få bilen med skal man også have lavet et slags pas til sin bil. Det er et carnet de passage, som bliver udstedt i Tyskland hos ADAC. Det skal vi have, fordi Australien vil have en garanti for at vi kan betale told af bilen hvis vi sælger den dernede. Carnet de passage indeholder også en bankgaranti, som vores bank herhjemme udsteder. Pyha det skal nok gå.
Men vi glæder os til at køre ud af havnen i Perth…
OPDATERING…Breaking News…Efter mange forberedelser og midlertidige forhindringer som blev klaret, dukkede der pludselig et problem op som ikke bare lader sig løse med forberedelse og stædighed.
Grundet Covid-19 eller Coronavirus, så har hele verden nærmest lukket sig som en skræmt østers. Det betyder ingen sikkerhed for at vi kan shippe vores bil, eller hvad næsten værre er – ingen sikkerhed for at vi får lov at flyve til Australien når vores bil er ankommet og dermed koster opbevarings gebyr på havnen i Freemantle (Perth).
Derfor har vi udskudt turens start med et år, således at vi nu sigter efter 2021 til Australien og 2022 til New Zealand. Vi krydser fingre…
Latterlige virus!!!
Australien Oceanien